arrow_back Makaleler

Sektör Analizi Nedir?

Yeni bir girişime başlayacak olan kişilerin merak ettikleri konular arasında “sektör analizi nedir?” sorusu öne çıkar. Sektör analizi; yeni bir girişime başlayacak olanların mevcut pazarı yakından tanımak, rakiplerinin önünde yer almak ve daha iyi stratejiler geliştirmek amacıyla yaptığı bir araştırmadır. Bu araştırma sonucu elde edilen bilgiler sayesinde planlanan girişimin daha başarılı olması sağlanabilir. Aynı zamanda sektör analizi, piyasadaki benzer ürün veya hizmetlere farklı bir bakış açısıyla yaklaşmak açısından da önemlidir.

Sektör analizi, mevcut firmaların kendilerini yenilemesi ve yeni atılımlar yapmaları için de değerlendirilebilir. Marka ve müşteri arasındaki bağı kurmak için izlenmesi gereken metotların belirlenmesi gerekir. Sektör analiziyle hangi alanlara yatırım yapabileceğinizi tespit edebilirsiniz. Aynı zamanda firmaların genel dinamiklerini öğrenmek ve kredi şartlarını değerlendirmek açısından da bu analizden faydalanabilirsiniz. Konuyla ilgili detayları merak ediyorsanız gelin, aşağıdaki başlıklara bir göz atın.

Sektör Analizi Nasıl Yapılır?

Sektör analizine başlamadan önce araştırma alanınızı bölümlere ayırmanız önemlidir. Bu sayede çalışmalarınızı daha rahat şekillendirebilirsiniz. İzlemeniz gereken metotlara karar verip süreci daha iyi yönetebilirsiniz. Bu durumda “sektör analizi nasıl yapılır?” sorusunun cevabı tüketici davranışları, rakip analizi, dağıtım kanalları ve ürün araştırması gibi konulara işaret eder. Detaylara bakacak olursak:

  • Ürün veya hizmete yönelik olarak tüketicilerin verdikleri tepkiler ve gösterdikleri eğilimler sektör analizi açısından önemlidir. Tüketici davranışlarını bildiğinizde ürünün/hizmetin hangi satış kanallarından alındığını tespit edebilirsiniz. Böylece reklam verirken bu verileri dikkate alarak pazarlama stratejinizin temellerini atabilirsiniz.
  • Piyasaya sunulacak olan ürünün/hizmetin ne kadar talep göreceğini bilmeniz gerekir. Rekabeti anlamak ve diğer firmaların hareketlerini izlemek bir sonraki adımınızı atarken kurduğunuz stratejiden daha emin olmanıza yardımcı olur.
  • Pazarlama stratejilerini doğru belirlemek için dağıtım kanallarının iyi seçilmesi avantaj sağlar. Bu sayede tüketiciye hem hızlı hem de kolay bir şekilde ulaşabilirsiniz.
  • Tüketiciye sunacağınız ürünün beklentileri karşılaması ve ihtiyaç oluşturabilmesi için sektör analizi yapılması gerekir. Bu sayede hem potansiyel müşterileri hem de yatırımcıları kolaylıkla bulabilirsiniz.
  • Yatırım aracının gelecekte kazanabileceği değeri ölçmek amacıyla temel analiz yapılması gerekir. Hisse senedi sektör analizi geçmiş verileri inceleyerek geleceğe dair izlenecek yolu bulmak açısından önem taşır.

Sektör Analizi Neden Önemlidir?

Sektör analizi geleceğe dair plan yapabilmek, mevcut durumu değerlendirebilmek ve sektörü yakından inceleyebilmek adına önemlidir. Aynı zamanda rakiplere karşı izlenmesi gereken tutumları belirlemek konusunda da avantaj sağlar. Sektör bazındaki analizin önemi ise şu başlıklar altında toplanabilir:

  • Sektörde olup biteni anlayabilmek için sektör analizi raporları değerlendirilebilir.
  • Müşteriye ulaşılması gereken kanalların seçilmesi açısından da analiz verilerinin dikkate alınması gerekir.
  • Rekabet koşullarının belirlenmesi ve firmaların yenilenmesi için sektör analizi yapılması önemlidir.
  • Arz ve talep dinamiklerini doğru anlamak amacıyla bu uygulama yapılabilir.
  • Fırsatları önceden görmek ve harekete geçmek için sektör analizinden yardım alınabilir.
  • Geçmiş verilerden yola çıkarak gelecek trendleri belirlemek de yine bu analizle mümkün olur.

Büyük yatırımcılardan bireysel yatırımcılara kadar herkes sektör analizi verilerine dayanarak kararlar verebilir. İşletmenin büyüme potansiyelini ortaya çıkarmak ve girişimcilere bu konuda fikir vermek amacıyla bu analiz dikkate alınabilir.

Sektör analizi kapsamında firmalar, şirket analizi yaparak finansal tabloların değerlendirilmesini ve verilerin yorumlanmasını sağlayabilirler. Pazardaki yerinizi, tüketici profilini ve talepleri inceleyerek reklam ve tanıtımlarınızı daha verimli bir hâle getirebilirsiniz.

Fiyatlamanın doğru yapılması ve uygun zamanda yeni ürünün piyasaya sürülmesi, girişimcilerin önem verdikleri konular arasında yer alır. Bu hesaplamalar için sektör analizi raporları incelenebilir. Uygulanan tüm aşamaların ve yöntemlerin kesin sonuç vermeyeceğini ve sadece öngörü olarak değerlendirilebileceğini bilmenizde fayda vardır. Bu sayede elinizdeki verileri okuyarak olabilecekleri tahmin edebilirsiniz.

Sektör Analizi Yaparken İzlenmesi Gereken Aşamalar

Sektör analizi yaparken belirli bir plan dâhilinde çalışmaların yapılması gerekir. Bu kapsamda izlenmesi gereken aşamalar şu şekilde sıralanır:

  • Çalışılan sektöre göre veri toplama süreci farklılık gösterir. Bu aşamada anket veya yüz yüze görüşme gibi yöntemlerle sektöre dair gereken bilgiler toplanır.
  • Verilerin, daha önce yapılmış benzer çalışmalar ve kaynakların incelenerek değerlendirilmesi de kullanılacak metotların belirlenmesi açısından önemli bir konudur. Bu durumda araştırma bültenleri gibi kaynakların da incelenmesi fayda sağlar.
  • Şirketin mevcut durumunun değerlendirilmesi de önemlidir.
  • Değerlendirme aşamasından sonra çalışmaların planlanması ve tüm departmanlarla bir araya gelinmesi gerekir.
  • Tüm bu aşamalar sonrasında analiz raporu hazırlanarak çalışma sonuca ulaştırılabilir.

İçinde bulunulan sektörün özelliklerine göre aşamaların adım adım izlenmesi sayesinde analiz yapılabilir. Aynı zamanda sayılan bu aşamalara ek olarak SWOT analizi de uygulanabilir. Bu sayede proje, ticari girişim veya sürecin güçlü ve zayıf yönlerini belirleme şansınız olur. Dış çevreden kaynaklanan fırsat ve tehditleri hesaplamak açısından fikir sahibi olabilirsiniz. Sektör analizinin detaylı aşamaları ve uygulanan metotlar sonucunda iş planınızı kısa sürede tamamlayabilirsiniz.

Her iş alanına özel olarak yapılan sektör analizi sayesinde yatırım hedeflerinizi belirleyerek yeni projeye adım atabilirsiniz. Farklı aşamaları titizlikle tamamladığınızda ortaya çıkan sonucu kullanarak müşteri ilişkilerinizi geliştirme şansınız olur. Böylece sıralanan aşamalar sonucunda risk faktörlerini minimum seviyeye getirme ihtimalinizi değerlendirebilirsiniz.

Borsa Sektör Analizi

Sektör analizi, farklı alanlarda uygulanabilen özelliklere sahiptir. Buna örnek olarak borsa sektör analizi verilebilir. Konuyla ilgili akla gelen ilk soru “borsada sektör analizi nasıl yapılır?” olur. Borsa sektör analizi yapmak için öncelikle dünya, farklı ülkeler ve ülkemizdeki gelişmeleri inceleyebilirsiniz. Bu sayede tümdengelim metoduyla genelden özele doğru bir analiz yapma şansınız olur.

Sektör analizi örneği olarak belirlenen konu başlığı borsa olduğunda, geçmiş verileri incelemek önemlidir. Sektördeki değişimleri ortaya çıkarmak ve sonuca varmak açısından bu bilgilerin değerlendirilmesi gerekir. Ayrıca bu sayede geleceğe dair fikir üretmek mümkün olur. Borsadaki mevcut değişimlerden yola çıkarak kısa, orta ve uzun vadede olabileceklere ilişkin veriler elde edebilirsiniz.

Borsada ön planda olmak isteyen firmaların, rakiplerini inceleyerek hangi konularda kendilerini güncellemeleri gerektiğinin araştırması yapıldığında geleceğe dair bir projeksiyon oluşturulabilir. Bu sektörde kullanılan pazarlama stratejileri ve kanalları günümüzün koşullarına nasıl uyum sağlayabilir sorusunun cevaplanması da sektör analizine katkıda bulunacak bir konu başlığıdır.

Borsada yer alabilmek için gereken miktarın limiti ve firmaların sunduğu fiyatların detaylandırılmasıyla rakip analizi yapılarak planlamalar hazırlanabilir. Aracı kurumların halka arz durumları ve işlem hacimleri incelenebilir. Sektördeki firmaların dijitalleşme süreçleri ve kullandıkları mobil uygulamaların varlığı veya mevcut şubeleri müşteriye daha hızlı ve kolay ulaşma açısından avantaj sağlar.

Ülke sınırları dâhilinde borsa sektöründe uygulanan kanunları ve kuralları inceleyerek uygun koşulların sağlanması gerekir. Ayrıca sektörde takip edilmesi gereken parametrelerin belirlenmesi ve dönemsel planlamaların yapılması da önemlidir. Borsa anlık hareketlerin hâkim olduğu bir sektördür. Dolayısıyla planlamaya günlük stratejileri de dâhil edebilirsiniz.

Borsadaki şirketlerin gelecekte ne durumda olabileceklerini gösteren projeksiyonlar hazırlayarak işlem hacmi konusunda fikir edinebilirsiniz. Sektörü farklı açılardan analiz ettikten sonra yatırımlarınızı veya müşterilerinizi yönlendirmeniz de kolaylaşır. Verilerle ortaya konulan bilgi, konuyu detaylandırmanıza ve süreci tamamlamanıza destek olur.

Yatırım yapmak istediğiniz finansal araç borsa ise İntegral Yatırım Menkul Değerler’de online (görüntülü) hesap açılışı yöntemi ile fiziksel evrak ihtiyacı olmadan veya kurye/temsilci aracılığıyla belgeleri imzalayarak kolayca hesap açabilirsiniz. Borsa hesap açılışı hakkında daha detaylı bilgi almak isterseniz ilgili sayfalarımızı ziyaret edebilirsiniz. Borsa hesabınızı kolayca açmak için tıklayınız.

Yatırım yapmaya başlamadan önce araştırma yapmak ve bilgi edinmek oldukça önemlidir. Piyasa koşullarını ve yatırım araçlarını anlamak, sağlam bir temel oluşturmak adına gereklidir. Eğer piyasalar hakkında yeterli bilgiye sahip değilseniz, uzman eğitmenler tarafından ücretsiz olarak sunulan online eğitimlerimize katılabilirsiniz. Ücretsiz online eğitimlerimize katılmak için lütfen tıklayınız.

Yatırım yaparken, her zaman riskleri göz önünde bulundurmak önemlidir. Yatırımlar her zaman belirli riskleri barındırır. Bu riskleri minimize etmek için çeşitli yatırım araçları arasında portföyünüzü çeşitlendirmek önemlidir. Böylelikle olası risklerin etkisini azaltabilirsiniz.



Yasal Uyarı Notu: Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bu bilgiler ve görüşler önceden haber vermeksizin değiştirilebilir. İntegral Yatırım Menkul Değerler A.Ş. bilgilerin ve ifade edilen görüşlerin doğru, eksiksiz ve güncelleştirilmiş olduğuna dair (açıkça ifade edilmiş veya ima edilmiş) hiçbir beyan ve taahhütte bulunmaz. İçerik kesinlikle mali, hukuki, vergi veya diğer konularda bir tavsiye niteliği taşımadığı gibi, tamamen içeriğe dayalı olarak yatırım yapılmamalı veya karar alınmamalıdır. Herhangi bir yatırım konulu karar almadan önce bir uzmandan görüş alınmalıdır. Sorumluluğun Sınırlandırılması: İntegral Yatırım Menkul Değerler A.Ş. herhangi bir sınırlandırma olmaksızın, dolaylı, direkt veya bir fiilin sonucu olarak ortaya çıkan zararlar da dâhil olmak üzere her türlü kayıp ve hasarla ilgili sorumluluk kabul etmez.

Para piyasalarında işlem yapın ya da ücretsiz denemeye hemen başlayın!